STOR KONTRAKT på elementer til Trondheim
Ølen Betong har sikret seg en ny stor element-kontrakt. Hele 87.000 m² elementer skal leveres med båt fra fabrikken i Sveio for montasje i en 2,5 km lang tunnel fra Nyhavna til Strindheim i Trondheim.
Publisert: 30.08.2010
Kompetanse innen sikkerhet
Gjennom en årrekke har Ølen Betong bygget opp kompetanse og fabrikk som er spesialisert for sikring av tunneler. En million m² er nådd, av dette spesialproduktet som Ølen Betong er den største produsenten av i Europa. Bedriften kan med rette kalle seg for en ledende leverandør av tunnelsikkerhet i Norge.
Elementer til Trondheim
Nå har bedriften sikret seg ny stor kontrakt i Trondheim til en 2,5 km lang fjelltunnel på en av landets travleste vegstrekninger.
Strindheimtunnelen er anvist med stiplet gul linje. Havneområdet i Trondheim med Pirsenteret og utløpet av Nidelven til venstre del i bildet. Rett øst (til høyre) for den stiplete linjen er Strindheimkrysset.
- I de senere år har det vært et økende fokus fra bilistene og myndighetene på brann, sikkerhet, styrke, samt vedlikehold i tunneler. Valg av materialer er viktig, noe Ølen Betong har satt i fremste rekke ved sin elementfabrikk i Sveio, forteller adm.direktør Arne Haldorsen i en pressemelding mandag 30. august. Han forteller videre:
- Bedriften har de senere år produsert nærmere 1 000 000 m² isolerte betongelementer til innvendig brann-, vann- og frostbeskyttelse av veg- og jernbanetunneler i Norge.
Hva er da så spesielt med denne løsningen?
- Elementene leder vannlekkasjer bort fra tunneltaket og ned i dreneringssystemet langs tunnelen. Disse leveres både som heldekkende hvelv, men også som veggelementer i kombinasjon med for eksempel sprøytebetong i taket, kan avdelingsleder for elementfabrikken, Geir Arild Søndenå, fortelle.
- Fordelen med disse elementene er at de har slette og lyse overflater som er miljøvennlige og lette å holde rene. Dette gir reduserte vedlikeholdskostnader. De armerte betongelementene har stor styrke, og tåler påkjørsel. Selvsagt er dette et ubrennbart materiale som vil redusere spredningen av en evt. brann inne i tunnelen. Styrken i materialet gir også lang levetid på løsningen, noe som er god økonomi. Sett i forhold til dette blir betongelementer en rimelig løsning for byggherren.
Ølen Betong sin fabrikk i Sveio har spesialisert seg for denne type elementer, og baserer det meste av sin virksomhet på leveranser til tunnelbygging.
Bedriften satser på produktutviking og samarbeider tett med Sintef i Trondheim samt med ledende entreprenører og veibyggere i Norge.
Les mer her: - NGI Strindheimtunnelen - Statens Vegvesen - Byggeindustrien.no