Delivery of 1690 cubics in 48 hours
Ølen Betong delivered all the way when one of the largetst bridge casting jobs was done in 48 hours on the Hålandsbrua on the new E134 in Etne.
Publisert: 18.03.2015
Text below is not translated and therefore in original language. Click here to have it translated in Google Translate
Ølen Betong leverte på minuttet da en av de største brustøypene i landet ble unnagjort på 48 timer på Hålandsbrua langs nye E 134 i Etne.
Av Kari Aakra 19.mars 2015
Første betongleveranse var på plass kl. 06:30 tirsdag morgen. På minuttet 48 timer senere ble siste leveranse av totalt 1690 kubikk betong avlevert til Hålandsbrua. Til sammen 30 medarbeidere i Ølen Betong jobbet non stop for å holde leveranseflyten gående til den største sammenhengende storstøypen Ølen Betongs avdeling i Ølensvåg noen gang har levert.
Video: Kruse Smith
30 personer på døgnskift
Den nye Hålandsbrua er 111 meter lang og består blant annet av 220 tonn stål. Brua er ca. to meter tykk på det meste. Til den slags støypejobb kreves intet mindre enn 1690 kubikk ferdigbetong, og til sammen 3150 tonn sand og stein gikk med til betongen.
- Det springende punktet i en så stor jobb er å sikre at leveransene av betongen går jevnt og trutt i løpet av hele prosessen. Vi tok høyde for alle utfordringer som kunne oppstå og hadde til sammen 30 medarbeidere i jobb døgnet rundt for å sikre oss at produksjonen og leveransene gikk sømløst, sier divisjonsleder for ferdigbetong i Ølen Betong, Stian Berge.
Produksjonen ved anlegget i Ølensvåg gikk fortløpende fra 04.00 tirsdag morgen. Onsdag morgen var godt og vel halvparten av betongen levert, og nattstøypen gikk sømløst begge døgn. Sjåfører, blandeoperatører og betongteknologer jobbet døgnkontinuerlig under hele operasjonen.
- I tillegg hadde vi mekanikere i transportavdelingen og på blandeverket i bakhånd, for å sikre oss dersom noe skulle svikte i maskineriet underveis, sier Berge.
På dagtid kjørte 13 betongbiler i skytteltrafikk de ca 30 kilometerne mellom Ølensvåg og Hålandsbrua i Etne. På nattestid var mellom 8 og 11 betongbiler i drift.
- I tillegg til betongbilene våre i Ølensvåg, satte vi inn tre biler fra avdelingen vår i Gismarvik. Vi fikk også god hjelp fra Sandnes Betong, der vi er deleiere. De var med på hele støypen og stilte med betongpumpe til jobben. Den måtte brukes midtveis i støypen, da betongen skulle pumpes opp fra betongbilene på bakken ved nåværende E 134, og opp til brua ca 17 meter i høyden over veien, forteller Berge.
Blant de største i landet
Storstøypen har ikke bare vært en usedvanlig stor jobb for Ølen Betong. Dette er også en av de største sammenhengende støypejobbene entreprenøren Kruse Smith og Statens Vegvesen har tatt del i de siste årene.
- I en så stor jobb er det viktig at alle ledd i arbeidet fra blandeverket til jobben på brua går helt knirkefritt, og det gjorde det. Alt fra kvalitetskontroll til logistikk var forberedt til minste detalj og ble gjennomført på ypperste måte, sier byggeleder i Statens Vegvesen, Per Inge Naterstad.
Totalt vil det bli levert ca 10.000 m3 betong til Kruse Smith for vegprosjektet langs E 134 i Stordalen. Ølen Betong har også stått for leveranse av sprøytebetong og tunnelelementer til de tre tunnelene som del av veiprosjektet. Til sammen 4100 kvadratmeter elementer er levert fra Ølen Betong til tunnelene.