Pile Cap number 2000 coming up
Ølen Betong in Murmansk are almost halfway in the production of 3000 Pile caps to Yamal LNG.
Publisert: 06.07.2015
Text below is not translated and therefore in original language. Click here to have it translated in Google Translate
20. mars kunne Ølen Betong kvittere med 1000 ferdigproduserte pælehodefundamenter til Yamal LNG. Nå går det raskt unna mot Pile Cap nummer 2000 i fabrikken i Murmansk.
Samtidig som milepælen ble feiret i mars, kunne avdelingen også markere en vellykket produksjonstartstart av nye typer Pile Caps (pælehodefundamenter), både større og tyngre enn tidligere laget ved fabrikken.
- Det har vært mange forberedelser for klargjøring av de nye fundamentene, og torsdag 12. mars hadde vi den første produksjonen av den største Pile Capen, som veier 55 tonn. Fra påske har vi produsert fem av disse hver dag, seks dager i uken. Vi skal levere over 500 av denne typen, sier generaldirektør ved Ølen Betong i Murmansk, Atle Berge.
Fem tonn armering
Siden høsten 2014 har Ølen Betong produsert Pile Caps til Yamal LNGs gassutbygging i Sabetta, Sibir. Den første ordren var på vel 3000 fundamenter på 30 og 35 tonn. Yamal utvidet så ordren sin og bestilte nye typer fundamenter, det største på hele 55 tonn. Bare av denne typen skal det produseres mer enn 500.
Seks dager i uken går det unna med Pile Caps-produksjon og det støpes nå over 200 kubikkmeter betong for disse hver dag. Til den største går det med ca. fem tonn armering, 21 kubikkmeter betong og 600 kilo med innstøpningsbolter.
- Armering monteres sammen i løpet av en dag, i løpet av natten blir ferdig armering flyttet over til støpelinjen og former blir installert. Morgenen etter starter støping, og sent på kvelden avformes elementene og står for videre herding. Neste dag blir de behandlet og på slutten av dagen malt med tre lag spesiell maling. Litt før midnatt, etter ca. 36 timer etter støping, har de oppnådd tilstrekkelig styrke og blir transport ut på lager. Videre levering til Sabetta havn i Sibir skjer så med to skip som går i kontinuerlig transport mellom Murmansk og Sabetta, forteller produksjonsleder Ivan Makhortov.