Ølen Betong - hjem

Building the new Tana Bridge

Kirkenes Ferdigbetong is already well underway building the new bridge in Finnmark, and are preparing for a 48 hour concrete casting. The new Tana Brigde will open in 2019.

Publisert: 16.10.2017

Text below is not translated and therefore in original language. Click here to have it translated in Google Translate


 

Kirkenes Ferdigbetong er godt i gang med brobygging i Finnmark og forbereder seg på 48 timers storstøp i sommer. Nye Tana bru skal stå ferdig i 2019.

Publisert: 16.10.2017

- Dette er et forholdsvis stort prosjekt for oss, og arbeidene våre vil gå i alle fall ut dette året, muligens også litt ut i 2018. Nå forbereder vi oss til storstøpen i sommer, hvor vi planlegger en sammenhengende støp av 1.200 kubikkmeter i løpet av to døgn. Den største sammenhengende støpen vi har gjennomført til nå er på 600 kubikk, så dette blir spennende, forteller daglig leder i Kirkenes Ferdigbetong, Terje Jakola.

Nye Tana bru bygges 100 meter fra dagens bru som skal rives. Det nye brutårnet er 95 meter høyt og skal ”dekoreres” med lyseffekter.


Byggingen av den nye brua over Tana i Finnmark startet i februar i år. Mandag 20. februar ble betongblandeverket reist på tomta ved Tana Bru, i 19 minusgrader. 

En knapp måned etterpå ble første betongen til brua levert. 24. mai satte Kirkenes Ferdigbetong ny dagsrekord i produserte kubikk; 573 kubikk gikk unna til hovedfundamentene. 

- Jobben har gått knirkefritt til nå. Vi har en forholdsvis ny bilpark og kjøpte i fjor inn nytt mobilt anlegg med stor kapasitet. Vi har en pumpe på Tana Bru- prosjektet nå, og to i backup. Men i løpet av sommeren vil vi kanskje ha to pumper gående på brua, så her går det unna, sier Jakola. 

 Nye Tana bru blir 260 meter lang og vil ha et hovedspenn på 234 meter. Brua skal bygges 100 meter oppstrøms dagens bru.

Den nye brua over Tana blir den største i Øst-Finnmark. Alta- firmaet HAK Entreprenør AS og den polske stålprodusenten Vistal Gdynia S.A. er entreprenører. Illustrasjon: NVE / Plan Arkitekter / Statens vegvesen